fredag 30 mars 2012

Boktips!

Stolthet och fördom


Den vida känd boken Stolthet och fördom läste jag nu för första gång och jag måste säga att denna underbara kärleksaga var inte utan utmaning. Utmaningen var om mitt ämne att förstå denna stora klassiker på svensk. Den är en vuxen roman med svårt ordförråd. Så här kommer en liten recension av boken.  


 Historien handlar om Elizabeth Bennet och hennes familj. Hon har fyra systrar, en hyperaktiv mor och en lugn men bestämd far. Denna klassiska roman skrivit av Jane Austen utspelar sig i 1800-talet. Den fokuserar på Mrs. Bennets mission att hitta lämpliga män för sina döttrar.
Mr Bingley, en snygg, rik och lämplig man flyttar in i en gård nära Bennet familjen. Hans ögon fångar vackra Jane (Elizabeths äldre syster) på en bal, medan kvicktänkt Elizabeth (Lizzie) råkar höra ett samtal Mr Darcy, en rik, snygg men oförskämd man har med Mr Bingley. Han tycker inte Lizzie är stilig nog för att dansa med, vilket gör henne arg och hon bestämmer sig för att inte ha något att göra med honom.

Den märkliga kärlekshistorien mellan Elizabeth och Mr Darcy förklarar titeln på boken bra. Deras stolthet och fördomar mot varandra i början, växer till kärlek och oemotståndlighet i slutet.
Det är en beskrivande roman av samhället, och huvudpersonernas sinne förklarar varför detta är en klassisk historia. Som i många av Austens böcker berör den feministiska frågor och beskriver starka och egensinniga kvinnor. Kanske är det därför berättelsen kan läsas flera gånger? Ironien till Lizzie är precis som Austen hade, inte bara att säga en sak och göra motsatsen, men att säga saker på ett sett att det kan tolkas på olika sätt. Detta kan förklara varför Austen har skrivit så många klassiker. När jag äntligen bestämde mig att läsa kunde jag inte lägga ner boken då historien fångat min uppmärksamhet trots att jag kände till dem stora händelsen förut. Gillar man en tidsklassik kärlekssaga är denna perfekt!

Frågor jag satt med till slut:  Hur kunde denna starka kvinna vara kär i en förmögen man till slut som skulle ta hand om henne ekonomiskt? Och varför älskar Mr Darcy Elizabeth tillbaka trots att dem föraktade varandra i början? Eller älskade han faktiskt henne från början? 




(Jane Austen skrev denna på engelsk: Pride and prejudice)

2 kommentarer:

  1. Jeg eeeeelsker Jane Austen, og mitt første møte med henne var nettopp gjennom denne boken:)

    SvaraRadera
  2. Jane Austen älskar jag verkligen, alltid läst dem på engelsk men bra med en utmaning på svensk :D

    SvaraRadera