torsdag 24 januari 2013

Jag är tillbaka!


Ja, då var det dags att blåsa lite liv i bloggen igen! Jag har varit mycket frånvarande eftersom jag började jobba igen. Det var fantastiskt att komma sig ut i arbete efter nästan två år hemma med min lilla tjej.

Anledningen till att min blogg vaknar till igen är både för att det kliar lite i fingrarna att skriva, och eftersom jag har skrivit upp mig på svenska 2 (Svenska B) kommer jag att fortsätta framöver. Kursen kommer innehålla mycket litteratur, en del uppgifter som jag kanske vill blogga lite om hur går, lik som jag har tidigare gjort.


Idag har jag tillbringat några timmar i biblioteket med min syster som också har skrivit upp  sig på kursen. Det är inte lätt att besluta om en bra roman som är skriven från en klassisk författare, för det är en djungel av stora klassikers. Jag har läst många Jane Austen och Charles Dickens romaner eftersom jag älskar den tid då de skrev sina verk i. Jag har läst de olika böckerna på engelska, svenska eller norska så jag kände att styra bort den här gången från mina författare favoriter.

Lite search på datorn och jag tror jag hittat den första romanen jag ska läsa denna termin. Vredens Druvor (The Grapes of Wrath) av John Steinbeck väckte mitt intresse sedan jag har läst en hel del amerikansk historia när jag gick i gymnasiet i USA. Det jag har läst om boken påminner mig lite om saker som även kan förekomma omkring i världen idag. Så har du läst denna klassiker? Vad tycks??? 
Jag skulle gärna ha läst något från en svensk författare som Strindberg eller Söderberg men jag kan väl säga att jag vågade inte riktigt. Kanske nästa gång!

Hoppas ni tittar inom mig och ser hur framgången går i mitt svenska språk och lite av det dagligdags livet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar